Friday, August 6, 2010

Minggu 4 jurnal refleksi

salam 1 malaysia.

Bertemu kembali dalam jurnal refleksi. pejam celik, pejam celik sudah minggu ke4 jurnal refleksi kita. walaupun, pada minggu ini saya tidak dapat menghadiri kuliah atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan, tp saya tidak telepas peluang untuk mempelajari kuliah pada minggu ini iaitu wayang kulit. dengan bimbingan kawan-kawan, melayari internet saya dapat memahami sedikit sebanyak mengenai wayang kulit.

Seperti biasa,objektif pada minggu ini ialah jenis wayang kulit, alat-alat muzik wayang kulit dan perbezaan antara wayang kulit. sebagaimana yang diketahui, wayang kulit terdiri daripada 4 jenis iaitu wayang kulit jawa, wayang gedek, wayang kulit melayu dan yang paling popular, wayang kulit kelantan. Untuk lebih memahami, saya akan mengulas sedikit sebanyak tentang wayang kulit atau kawan-kawan boleh la melayari web tentang wayang kulit.


wayang kulit merupakan permainan tradisi mengunakan patung-patung wayang dengan irama alat muzik tradisional. patunng2 ini dibentuk, ditatah dan diukir mengikut kehendak watak2 dalam cerita yang dilakonkan.


1. wayang kulit jawa





wayang ini dimainkan oleh orang2 yang berketurunan jawa di johor dan selangor. cerita nya dari epik mahabrata dan ramayana.

Mahabrata ditulis oleh Mahapandita Vyasa dari India. Buku ini terdiri dari 18 kitab maka, dinamakan Astadasaparwa. Secara ringkas, Mahabrata menceritakan tentang konflik para Pandawa lima dgn saudara sepupu mereka. sang seratus Kauraya. Konflik ini mengenai sengketa hak pemerintahan tanah negara Astina. Puncak konflik adalah perang Bharatayuddha di medan Kurushetra dan pertempuran selama 18 hari.

Ramayana pula dari bahasa sanskrit Rāmāyaṇa yg berasal dari kata Rāma dan Ayaṇa yg bermaksud ' Perjalanan Rama'. ini merupakan cerita epik dari india. ceritanya seperti berikut :

Ada seorang pangeran bernama RAMA yg merupakan KELAHIRAN SEMULA DEWA WISNU di dunia. dia berhak menjadi raja di AYODYAPURA mengganti ayahnya prabu DASARATA tp, ayahnya telah menjanjikan kerajaan kepada anak isteri lain nya iaitu BARATA. Lalu, Sri Rama yg berkahwin dgn Sita mengembara bersama adiknya LAKSAMANA.

Sita diculik oleh RAWANA/RAHWANA dari ALENGKAPURA dan ingin menikahinya. Sita menolk dan dengan bantuan LAKSAMANA HANUMAN, WIBISANA (adik Rahwana) menyerang Alengkapura untuk mengambil kembali Sita. Sekembalinya, kesucian Sita diuji dgn dibakar,ternyata tidak apa-apa.

Seterusya, alat muzik yg mengiringi wayang ini ialah gamelan dan nada slendro.
Alat gamelan terdiri dapipada:
1. gong agong sebuah
2. gong suwukan sebuah
3. kempul 5 biji
4. kenong 5 biji
5. gender 1/2 set
6. slentem 1 set
7. sarong demund 1 set
8. sarong baron 1 set
9. saron penerus 1 set
10. gambang 1 set
11. bonang 2 set
12. rebab 1 batang
13. gendang 3 biji (gede, wayangan, ketipung)





2. wayang gedek



Dimainkan oleh org2 siam. Di negeri kedah, wayang ini dimainkan oleh org melayu dgn lograt utara. cerita2 nya seperti cerita yg bercampur dri hikayat lama dan cerita tanggaman yg baru seperti cerita awang kudis buta. Zaman dulu ada juga dimainkan cerita hikayar Ramayana sprti Phra lak. patung wayangnya bersaiz kecil kebanyakkannya ada pandangan muka posisi depan.

Alat2 muziknya seperti :

1. serunai 1 batang (di kedah guna jenis serunai tempatan)
2. geduk 1 buah (Klong that)
3. gedonbak 2 buah (Thon)
4. canang 2 biji
5. kesi kecil 1 pasang (cing)





wayang kulit gedek - kisah awang kudis gatai



3. wayang melayu





Dimainkan oleh orang kite di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Patani. cerita dari epik Mahabrata (Pawana Lima) dan Ramayana yg terbnyak sekali dlm hikayat Panji. Patung wayang ini lebih mirip kpd patung wayang jawa,tp ada pengubahsuaian menjadi hampir kpd patung wayang gedog.

Alat muzik terdiri :

1. gong 2 buah
2. canang 6 biji
3. mong 1 biji
4. kesi 3 pasang (2 set penahan dan 1 set pengicah)
5. gendang 2 biji (ibu dan anak)
6. rebab 1 batang ( bertali 2 )



4. wayang kulit kelantan



wayang kulit ini dikenali wayang siam kerana negeri kelantan pada masa dulu dalam naungan patani dan menjd pusat kesenian seperti makyung, menora dan wayang kulit. ceritanya adalah kebanyakkan dlm saduran dari epik ramayana versi thai.
Seorang dalang perempuan berbangsa thai bernama MAK EGNAK adalah dianggap org pertama mendalang dlm wayang jenis ini di kelantan. patung2 wayangnya juga terutama Sri Rama dan LAksamana adalah mirip kearah pakaian tradisional org selatan thai.


Alat muzik yg digunakan ialah :

1. tetawak(gong) 2 biji (ibu dan anak)
2. canang 1 pasang (ibu dan anak)
3. kesi 2 pasang (penahan dan pengicah)
4. gedang 2 biji (ibu dan anak)
5. geduk 2 biji (ibu dan anak)
6. gedombak (peningkah dan pembawa)
7. mong 1 biji
8. serunai 2 batang (serunai besar dan serunai nyanyi)
9. pemetek 1 buah (di guna sebagai ganti suara perintah dalang dan sebagai alat bantu kesan bunyi)





wayang kulit kelantan- eteng nak jual tanah




TOK DALANG

Sebagai tambahan, saya ingin berkongsi cerita tentang tok dalang. tok dalang ialah org yg memainkan pelbagai peranan seperti penulis cerita, pengarah lakonan, pengatur pentas, penyusun iringan, pengisah, pemain watak dan penyanyi. Kesimpulannya, dalang ialah seorg yg ada kemahiran berbilang disiplin serta pemimpin dlm pertunjukkan dan kumpulannya. Untk peranan ini, tok dalang mestilah seorg yg berilmu pengetahuan yg sgt luas.










Alhamdulilah, selesai akhirnya jurnal refleksi wayang kulit ini. banyak perkara baru yg saya belajar. sebelum ini, saya hanya tahu 1 shja tentang wayang kulit iaitu wayang kulit kelantan. maklumlah,wayang kulit ini amat popular. Insya - allah, dengan topik minggu ini, dapat saya belajar dan faham dgn baik.

2 comments:

CHRISTINE on August 9, 2010 at 12:27 AM said...

ulasan yang begitu jelas...syabas!!!

SMP2252 FARAH on August 9, 2010 at 3:26 AM said...

tq qistine

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kump.A

Blog Pelajar Kump.B

Blog Pelajar Kump.C

SMP2252 FARAH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template